HAVER TIL MAVER

Skibhusgården huser også skolehaven Haver til maver. Her har elever fra 12 klasser deres eget lille stykke jord, som de i fællesskab skal dyrke, passe og høste. Og hver gang tilberedes lækker og sund mad på bålkomfur.

OM HAVER TIL MAVER

Haver til Maver er et undervisningsunivers med jorden, naturen og skolehaven som ramme for et unikt læringsrum. I skolehaven samles børn i et fællesskab omkring grøntsagsdyrkning og madlavning, mens naturen omkring skolehaven udforskes og opleves.

Under projektet Haver til Maver har skolebørn i Odense en del år prøvet kræfter med hakkejern, frø, spirer og madlavning i udekøkkener som en del af skoleskemaet. De 2 skolehaver i Falen og Holluf Pile har været så populære, at der i 2019 blev åbnet en ekstra Haver til Maver skolehave her på Skibhusgården. Den nye skolehave er en del af UngOdense. Allerede i 2020 blev området udvidet, så der nu i alt er haver til 12 klasser. Ane Kirstine Frydenboe er skolehaveleder på Skibhusgården. Ane er uddannet lærer, spejder i fritiden og køkkenhaveentusiast.

Haver til maver_Ane Kirstine Frydenboe_1080x810px
Haver_til_maver_natur_kasser_1080

HAVE – NATUR – KØKKEN

Haver til Maver forener de 3 områder have, natur og køkken, og tager læringen ud af klassen, ud under åben himmel. Formålet med Haver til Mavers kulinariske skolehave er at styrke børn og unges fortrolighed med og forståelse for madens vej fra jord til bord, for naturen, for økologi, for madkvalitet og for sund levevis.

Eleverne følger en dyrkningssæson fra tidligt forår i april, til oktober når frosten nærmer sig og gør jorden hård. Over otte undervisningsdage lærer eleverne grundprincipperne for dyrkning, tilberedning og kompostering af økologiske grøntsager og får en forståelse for, hvordan naturen omkring skolehaven har indflydelse på dyre- og plantelivet i skolehaven. Hjemmedyrkede grøntsager bliver til sunde velsmagende måltider på bålkomfurer, og eleverne mærker for alvor sammenhængen mellem have og mave.

Haven er indrettet, så hver klasse har deres eget område med 4 store højbede, 8 arbejdsstationer med bord og vask, bord/bænkesæt og bålkomfurer. Hver klasse har deres eget lille stykke jord, som de i fællesskab skal dyrke, passe og høste. Og hver gang tilberedes lækker og sund mad på bålkomfur.

JORDENS BEDSTE FAGLOKALE!

Skolehaven er ikke bare et forlænget frikvarter. Den er et nyt, fagligt klasseværelse. Når børnene sår, høster og laver mad af deres egne grøntsager, bruger de geometrien til at måle havestykker, de tæller og deler frø, og de læser opskrifter og staver sig igennem grøntsagsnavne. Fagene bliver rykket ud i virkeligheden! Det er en skole, hvor naturen, haven og maden er lige så vigtig som lommeregner og læsehæfte.

Det er også en anderledes læring, hvor børnene får alle sanserne i brug. De rører og smager og skaber noget selv. I skolehaven får børnene succesoplevelser, som er med til at fremme trivslen, og som giver dem lyst til at lære mere. Arbejdet i skolehaverne bidrager i høj grad positivt til relationerne mellem lærere og elever og eleverne imellem. Det giver lærerne mulighed for at være sammen med eleverne på en anden måde end i klasselokalet. Det er mere uformelt og et samarbejde på tværs, hvor man sammen skaber noget. Og man kan få en rigtig god snak hen over gulerødderne mens, der luges ukrudt, eller når der skrælles kartofler i køkkenet. Det er Jordens bedste klasselokale!”

Odense kommune har i 9 år samarbejdet med foreningen Haver til Maver, som arbejder for at styrke børn og unges engagement i bæredygtighed, madkultur og sundhed. Haver til Maver er støttet af Nordea Fonden, og driftsmidlerne til skolehaverne i Odense kommer fra Odense kommune.

haver til maver2_1080p